CONCEPT STORES

De opkomst van concept stores is onder meer een gevolg van branchevervaging binnen de retailsector. Ook spelen ze in op een sterkere behoefte aan beleving tijdens het winkelen onder consumenten en het maken van fundamentele keuzes over de wijze waarop we zelf ons leven inrichten. Wat we eten, wat we dragen, waar we wonen, onze smaak, waarden en normen en onze favoriete merken maken ons wie we zijn.
Conceptstores kunnen worden opgezet rond elk denkbaar thema. Om een voorbeeld te geven: een zaak die duurzame schoenen verkoopt. Door te kiezen voor een niche en dit thema door te trekken, kan deze schoenenzaak meer betekenen voor de doelgroep die is geïnteresseerd in dergelijke specifieke producten. Men biedt naast schoenen ook accessoires zoals tassen, riemen en hoeden aan.
De gehele inrichting is ook in dit voorbeeld afgestemd op het thema, namelijk duurzaamheid. Dit is duidelijk te merken aan de gebruikte kleuren, materialen, presentatie en achtergrondmuziek. Delen van het assortiment zijn net zo goed in traditionele winkels te vinden, echter ontstaat een aantrekkelijke nieuwe combinatie door ze binnen één concept bij elkaar te brengen. Het concept zal door zijn originaliteit zowel gewaardeerd worden door funshoppers , als door winkelpubliek dat specifiek is geïnteresseerd in het thema van deze winkel.
Conceptstores kunnen worden opgezet rondom één merk of beroemdheid. Er zijn dan bijvoorbeeld kleding, parfum, kledingaccessoires en zonnebrillen van één merk verkrijgbaar. De inrichting en beleving in zo'n winkel sluit naadloos aan op de huisstijl en gewenste uitstraling van het merk. Ook de Apple Stores van elektronicagigant Apple zijn het toonbeeld van een conceptstore: winkel en merk versterken hier elkaar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten